Verslag 16 - Lhasa (vervolg) |
De Potala op Red Hill |
De volgende ochtend regelen we een fietsriksja voor ons hotel. Na enige
onderhandelingen wil de riksjarijder ons voor 3 yuan (f 0,99) naar de
Potala fietsen. Vlakbij de Potala worden we op een kruispunt uit de riksja
gezet. De fietsriksja mag namelijk niet voor de Potala langs fietsen.
Geen probleem voor ons. We lopen op ons gemak voor de Potala langs en
nemen de eerste foto's van het imposante gebouw. We hebben besloten vandaag
nog geen bezoek aan de Potala te brengen. We gaan er alleen omheen lopen.
De inspanning die we moeten leveren om in de Potala zelf te komen is in
verband met de hoogte nog iets te groot. Toch is de verleiding groot om
meteen de vele trappen van de Potala op te rennen. Toch wachten we daar
nog maar een dagje mee. |
|
Twee hoge steile
rotsformaties rijzen op uit Lhasa. Op de ene, Red Hill, is de Potala gebouwd.
Op de ander, Chakpori of Iron Hill, staat een hoge zendmast. Vroeger stond
op deze heilige berg een beroemd, door monniken geleide medische school
uit de 17e eeuw, tot deze in 1959 door de Chinezen werd verwoest. Waar je ook in Lhasa staat, van verre rijst de Potala aan de horizon op. Het dak is verguld en kan op kilometers afstand gezien worden. Nog steeds bepaalt dit gigantische gebouw het stadsbeeld van Lhasa. De huidige gebouwen van de Potala dateren voornamelijk uit de 17e eeuw. Ze werden in opdracht van de vijfde Dalai Lama (tevens de belangrijkste dalai lama) tussen 1645 en 1693 gebouwd. Het paleis is van hout, aarde en steen gemaakt, heeft 13 verdiepingen en heeft muren van meer dan 117 meter hoog. De lengte (oost-west) bedraagt 400 meter en de breedte (noord-zuid) 350 meter. De taps toelopende muren zijn gemiddeld 3 meter dik, aan de basis oplopend tot 5 meter. In de fundering werd koper gegoten om het gebouw tegen aardbevingen bestand te maken. Het gebouw werd in 1755 het winterpaleis, nadat de 7e dalai lama een ander paleis verkoos als zomerpaleis. Hier woonde de Dalai Lama's dus 's winters en zetelde de regering van Tibet, totdat de Chinezen hun inval deden in 1950. Ook de 14e en huidige Dalai Lama woonde hier voordat hij naar India vluchtte. |
||
Het complex bestaat
uit een wit en een rood paleis met een klein geel gebouw ertussen. Het witte
paleis bevatte de woonvertrekken, de kantoren, het seminarium en de drukkerij.
Het rode paleis bevat veel tempels en had een religieuze functie. Hier bevonden
zich ook de vertrekken van de dalai lama's. Naast talloze tempels bevat
het rode paleis ook de gouden tombes van de Dalai Lamas. In het middelste
gele gebouw zijn de enorme, met heilige symbolen geborduurde thangkas
opgeborgen. Aan de voet van Chakpori of Iron Hill (aan de overkant van de Potala) beklimmen we een klein heuveltje. Vanaf dit heuveltje kunnen we de klassieke foto nemen van de Potala met op de voorgrond de witte stoeppa's. Vervolgens beginnen we met de rondgang rond de Potala. Door een smalle straat wurmen we ons tussen de pelgrims, gebedsmolens en souvenirkraampjes door. Aan de achterzijde van de Potala zou een groot meer moeten zijn. Dit meer zou ooit ontstaan zijn door de grote hoeveelheid leem die hier gewonnen is voor de bouw van de Potala. Er blijkt echter niet zoveel water in het meer te staan. Er resteert slechts een klein smerig watertje. Een brug, versierd met honderden gebedsvlaggen, leidt naar een eiland in het meertje. We kopen wat fruit en vervolgen de rondgang. Na een uurtje hebben we de rondgang voltooid en staan we weer bij de hoofdingang van de Potala. We bekijken de entreeprijzen en besluiten om morgen de Potala van binnen te gaan bekijken. Vanaf een dak van een klein huisje staat een oude Tibetaan naar de Potala te wijzen. Hij fluistert net hard genoeg "Dalai Lama, Dalai Lama". Het is te hopen dat er geen Chinese verklikker in de buurt is. Het is voor de Tibetanen namelijk verboden om over de Dalai Lama te spreken of foto's van de Dalai Lama in bezit te hebben. |
Chinees jongetje in vliegtuig |
We slenteren nog wat over het Renmin-plein, het plein vóór
de Potala. Heel demonstratief wappert hier de Chinese vlag. Vanaf hier
heb je een mooie kijk op de Potala. In een hoek van het plein staat een
oude MIG-straaljager waarin een klein Chinees jongetje heeft plaatsgenomen.
Zijn ouders maken uiteraard foto's.
|
De rest van de
middag besteden we in en rond de Jokhang Tempel. We maken foto's van het
dak van de Jokhang Tempel en hebben er een mooi uitzicht op de Potala. We eten in een gezellig en goed restaurant met de naam Makye Ame. We worden bediend door leuke (knappe) Tibetaanse meisjes. 's Avonds bezoeken we de dienst in de Jokhang Tempel. In de sfeervolle omgeving prevelen enkele tientallen monniken hun gebeden terwijl een hogere monnik voor gaat in het gebed. Als de dienst is afgelopen spurten de monniken opvallend snel de ruimte uit. Zeker op weg naar het nachtleven van Lhasa... |
||
De
volgende morgen gaan we de Potala zelf bezoeken. De entree bedraagt 70 yuan
(circa f 22,00) en is dus erg aan de prijs. Maar ja, je bent maar éénmaal
in Lhasa. Om de hoofdingang van de Potala te bereiken, klimmen we de berg op via een lange trap. We raken door de grote hoogte als snel buiten adem en moeten regelmatig even stoppen om weer op adem te komen. Het kost wat zweetdruppels voor je alle trappen tot aan de poort beklommen hebt, maar het blijkt later de moeite meer dan waard te zijn. Onderweg naar boven komen we een groep jonge Tibetanen tegen. Ze zitten witte steentjes te verpulveren en met water maken ze er verf van. De Potala schijnt een grote verfbeurt te krijgen. Jonge meisjes brengen de grote bussen waterige verf op hun rug naar boven. Regelmatig klotst er een scheut over de rand. De meisjes en de weg zijn wit van de verf. Als we boven zijn, zien we hoe de Potala wordt geverfd; De bussen verf worden tegen de muur aan leeg gegooid. Geen kwast of verfroller komt er aan de pas. Het resultaat ziet er dan ook niet uit. Aan de muur hangen grote klonten witte verf. Bij elk verfbeurt wordt de klont groter tot er een soort stalactiet (druipsteen) ontstaat. |
De hoge muren van de Potala |
|
Stoepa voor één van de dalai lama's |
Slechts
een klein gedeelte van de Potala is voor het publiek toegankelijk. Dit is
maar goed ook, want het paleis heeft wel duizend kamers met een oppervlakte
van in totaal 130.000 vierkante meter. Er bevinden zich ongeveer 200.000
afbeeldingen en beelden in het paleis! Gelukkig is er een route uitgezet,
anders zouden we vast en zeker verdwalen in dit doolhof van kamers en verdiepingen.
Verder is het wel handig dat we een zaklantaarn bij ons hebben. Veel kamers
zijn namelijk in duisternis gehuld en je ziet dan niets van alle beelden
en afbeeldingen op de muren. Maar goed, onze tocht begint op het dak van het witte paleis. We hebben een schitterend uitzicht over Lhasa. We kunnen hier ook goed zien dat de buitenmuren zijn opgebouwd uit een raamwerk van rood-bruin geschilderde twijgen - een unieke Tibetaanse bouwwijze die uitsluitend voor heilige gebouwen en woonhuizen van hoogwaardigheidsbekleders wordt gebruikt. De daken zijn vervaardigd van verguld koper. Voor 10 yuan (f 3,00) extra, kunnen we ook nog naar het hoogste dak van de Potala. Dat vinden we het geld echter niet waard. |
|
Vervolgens begint onze tocht door de ontelbare kleine, donkere
kamertjes van het rode paleis. Elke kamer is weer totaal anders en bevat
weer andere beelden en heeft weer een andere betekenis. |
||
Na
dit bezoek aan de Potala gaan we op zoek naar een Bank of China om onze
voorraad yuans aan te vullen. De afgelopen keren hebben we yuans kunnen
pinnen. In de bank zien we een mooi staaltje van bureaucratie (of desinteresse).
Er zijn veel balies, maar er zijn er maar een paar open. Ondanks dat er
meerdere bankmedewerkers aanwezig zijn, wordt er maar één
klant geholpen. Als deze klant ook nog eens lastige vragen heeft, daalt
het werktempo helemaal. Als er eten wordt binnengebracht, verwachten we
dat ze eerst gaan eten voordat wij geholpen worden. Gelukkig is het tegenovergestelde
het geval. Een bankmedewerker schrikt wakker van de etenslucht en helpt
ons snel. Buiten maken we met een riksjarijder een afspraak dat hij ons voor 4 yuan naar de Jokhang Tempel brengt. Na een paar straten stopt hij ineens. We staan aan de rand van het Renmin-plein voor de Potala. We moeten de riksja uit en de fietser wil zijn geld hebben. We proberen hem duidelijk te maken dat we naar de Jokhang Tempel willen. De riksjarijder maakt ons duidelijk dat hij het plein niet mag passeren. Aangezien de riksjarijder maar enkele straten heeft gefietst, wil Leo hem geen 4 maar 2 yuan betalen. De riksjarijder accepteert dit aanbod echter niet. De discussie die dan volgt blijft niet onopgemerkt bij de Tibetanen. Binnen enkele seconden staan er zeker 20 mensen om ons heen. De riksjarijder wil de 2 yuan niet accepteren. Als we weg willen lopen, komt hij dreigend achter ons aan. Wat wil die kleine Tibetaan eigenlijk beginnen tegen zo'n grote Nederlander? Hij is echter niet bang en blijft aanhouden. De mensen komen steeds dichter bij ons staan. We besluiten uiteindelijk toch maar de 4 yuan te betalen anders staan we hier morgen nog. De discussie gaat eigelijk maar over 2 yuan (f 0,60). Waar hebben we het eigenlijk over? |
Het samenstellen van de medicijnen |
De volgende dag brengen we een bezoek aan een Tibetaanse ziekenhuis waar
nog de traditionele Tibetaanse en Chinese geneeskunst wordt toegepast.
Het ziekenhuis bevindt zich aan de noordzijde van de Yuthok Lu (Mimang
Lam), een huizenblok ten westen van de Jokhang Tempel. |
||
Als de videofilm
is afgelopen, vertelt een Tibetaanse arts over de Chinese en Tibetaanse
geneeskunst. Aan de hand van boeken met foto's van thangka's verduidelijkt
hij zijn verhaal. We kunnen de echte thangka's nu niet zien omdat ze gebruikt
worden bij de lessen die momenteel plaatsvinden. De anatomische kaarten
op de authentieke thangka's zijn ruim driehonderd jaar oud. Uiterst gedetailleerde
tekeningen in kleur tonen planten, mineralen en delen van dieren met medicinale
eigenschappen. Opvallend is dat de eerste thangka's uit de 7e eeuw (!) stammen
en heel gedetailleerd alle facetten van het leven en het menselijk lichaam
weergeven. De interpretatie hiervan is een moeilijke opgave, want de thangka's
maakten melding van 84.000 verschillende ziektebeelden. De kennis van de
anatomie werd verkregen uit Chinese geschriften en diagrammen en van Tibetaanse
domdens, degenen die lijken in stukken hakten voor de 'begrafenis
in de open lucht'. Het is bekend dat tot de 9e eeuw complexe chirurgische
ingrepen, waaronder hart- en hersenchirurgie, werden uitgevoerd. Daarna
verbood de koning chirurgie omdat zijn moeder tijdens een operatie overleed. |
|||
Vervolgens krijgen we een rondleiding door het ziekenhuis. Op een afdeling
zien we enkele patiënten op bedden liggen. Ze worden behandeld met
acupunctuur. De meest voorkomende klachten in Tibet zijn reuma en hoge
bloeddruk. Bij de Tibetaanse accupunctuur krijg je één naald
in het midden van je hoofd en deze wordt verwarmd met een kaars. Bij de
Chinese accupunctuur wordt gebruikt gemaakt van meerdere naalden die middels
kleine stroomstootjes geactiveerd worden. We voelen ons enigszins bezwaard
om foto's te nemen van de patiënten, maar niemand schijnt er problemen
mee te hebben. Snel één foto maken...... |
De apotheek |
||
Tegenwoordig ronden
studenten aan Mendzekhang (waarvan de helft vrouwen) hun basisstudie in
vier jaar af. Chirurgie is nog altijd uit den boze (dit wordt in Lhasa verzorgd
door de vier grote Chinese ziekenhuizen). In 1978 verhuisde het ziekenhuis
naar zijn huidige onderkomen. Er zijn slechts 25 bedden die voor noodgevallen
bestemd zijn, maar dagelijks worden er 600-700 patiënten poliklinisch
behandeld. Voor de locale bevolking, boeren en gehandicapten is een consult
en de behandeling gratis. Buitenlanders, overheidsmedewerkers en militairen
(lees Chinezen) moeten betalen voor de behandeling. 's Avonds eten we in het Snowlandhotel. In dit hotel zitten alleen Westerlingen te eten aangezien de prijzen voor Tibetaanse begrippen vrij hoog liggen en het menu is afgestemd op de Westerlingen. |