Verslag 01 | ||
De laatste dagen voor vertrek: Vrijdag 14 september was voor ons allebei de laatste werkdag. Het is een vreemd gevoel om je vertrouwde werkplek leeg te ruimen, de computers te schonen en al je collega's gedag te zeggen met de woorden "tot volgend jaar oktober". Maar eindelijk is voor ons dan toch het moment aangebroken van het sabbatical year; een jaar lang (!!!) niet werken en zolang mogelijk reizen. Maar voor we konden vertrekken, moesten we nog wel de laatste voorbereidingen treffen: "afscheid" nemen van familie, vrienden en bekenden (uit eten gaan, op bezoek gaan en bezoek krijgen), de laatste spullen kopen, wassen, strijken, inpakken, het huis aan kant en weg. Dit klinkt eenvoudig, maar voor ons verliep alles iets anders dan gedacht en gehoopt... De laatste dagen voor
ons vertrek waren behoorlijk goed gevuld. De lijst met 'things to do'
leek wel langer te worden naarmate de tijd verstreek en het vertrek dichterbij
kwam. Vooral de laatste dag was behoorlijk stressy omdat we toen nog steeds
niet het gevoel hadden dat we klaar waren voor vertrek. We willen graag
vroeg naar bed, maar uiteindelijk wordt het toch nog 1 uur 's nachts.
We kunnen de slaap niet vatten en besluiten nogmaals - starend naar het
plafond - de paklijst door te lopen. Het bekende rijtje passeert de revu:
paspoorten, geld, cheques, pasfoto's etc. etc. We kunnen ons echter allebei
niet herinneren dat we het cadeau van de collega's van Roos hebben ingepakt.
Sterker nog, we hebben geen idee wanneer we de vouchers voor het laatst
hebben gezien. Dat is stom, want we hebben van hen vouchers gekregen voor
een vorstelijke overnachting in een van de Hyatt-hotels ter wereld. We
zien het al helemaal voor ons: een zacht bed met schone lakens, een warm
bad en heerlijk risicovrij eten. Dit betekent dus snel ons bed uit om
op zoek te gaan naar de vouchers. Het zou toch wel heel stom zijn als
we pas na het vertrek tot de ontdekking zouden zijn gekomen dat we de
vouchers zijn vergeten. Ten eerste zouden we niet weten hoe we dit na
terugkomst zouden moeten uitleggen aan de collega's, maar erger, bij elke
overnachting in een simpel en vies guesthouse zouden we achtervolgd zijn
door de gedachte dat we de nacht hadden kunnen doorbrengen in een superdeluxe
hotelkamer. Na een half uurtje gedreven spitten als blinde kippen (we
hebben onze daglenzen al weggegooid en onze bril is ingepakt) vinden wij
de vouchers in een stapel papier in de kast. Gelukkig maar. We zullen
nu in ieder geval kunnen genieten van ongekende luxe. Om half vijf (in de ochtend) horen we een vreemd geluid, dat we na enige seconden als de wekker herkennen. We kunnen maar moeilijk ontwaken uit de diepe slaap waar we eigenlijk maar net aan begonnen waren. Douchen, aankleden, een laatste controle en wachten op de taxi. Ja, inderdaad deze luxe wereldreizigers wilden niet weggebracht worden door een uitzwaai-comite en hebben besloten om lekker luxe met een schipholtaxi te reizen. Om half zeven (20 minuten te laat) komt de taxi voorrijden en daarmee ontstaat het volgende probleempje. De reis naar Schiphol duurt iets langer dan verwacht. Door een lange file komen we pas om kwart over acht op Schiphol aan en de vlucht staat geplanned voor 9.40 uur. De verscherpte veiligheidscontroles zorgen voor enig oponthoud maar het inchecken verloopt daarna voorspoedig. Nadat we de douane zijn gepasseerd hebben we nog exact 20 minuten om de noodzakelijke aankopen te doen (een boek voor in de trein en fotorolletjes), een sanitaire stop en de wandeling naar de gate.
|
||
Exact om negen uur (de boardingtijd) rennen we gate D 7 binnen en ploffen we letterlijk in de stoeltjes. Even ademhalen en de reisstress laten zakken. Yes, we gaan nu eindelijk weg! Het boarden laat nog even op zich wachten, maar na een half uurtje is het zover. De piloot roept om dat de vluchtcoordinator vergeten was een co-piloot in te roosteren (zouden ze hier het roosterprogramma ZKR niet hebben?). De co-piloot was echter ondertussen gebeld en was onderweg. Het is te hopen dat hij gisteravond geen feestje heeft gehad en beter uitgerust is dan wij! | ||
Om kwart over tien stijgt
het vliegtuig op voor de vlucht naar Moskou. Een reis van 2.100 km die
in drie uur zal worden afgelegd. Leo vertelt nog tussen neus en lippen
door dat hij de eerste de beste arabier die opstaat (al is het alleen
maar om naar het toilet te gaan) door de patrijspoortjes van het vliegtuig
zal stompen. Door de recente gebeurtenissen in Amerika stap je toch niet
helemaal gerust in een vliegtuig. Als we eenmaal lekker zitten en het
bekende boekje van de KLM doornemen, lezen we enkele handige tips die
we andere (wereld)reizigers niet willen onthouden: De KLM adviseert reizigers
de dag voorafgaand aan de reis voorals relaxed door te brengen, gezellig
een wandeling te maken en een uurtje eerder naar bed te gaan dan normaal.
Hadden we dat geweten... |
||
Moskou De eerste indrukken die wij hebben
van Rusland en Moskou is dat het aantal oude auto's erg meevalt. Onze
Lada haalt met gemak 140 km per uur, en dat in de spits van Moskou. Er
rijden opvallend veel nieuwe Westerse auto's met Duitse landstickers op
de bumpers. Zijn deze auto's van rijke Russen die af en toe naar Duitsland
op vakantie gaan of zouden deze auto's toch "geleend" zijn van
onze oosterburen? We wisselen cheques en kopen nog een fles water. Als we dit schijven is het half tien in de avond en zijn we uitgeput. De rugzak is nog niet terecht. Eerst maar even lekker douchen en dan naar bed! Misschien dat zo'n Quatamalian zorgenpoppetje (een cadeautje van een collega van Roos) de zorg over de rugzak kan wegnemen. We hopen in ieder geval wel dat de gebeurtenissen van vandaag en de afgelopen dagen niet model staan voor de rest van onze reis. En laten we nu maar gaan duimen dat morgen de rugzak weer voor de deur staat...
|