Verslag 28 - Hassan en omgeving | ||
Voor de treinreis
van Mysore naar Hassan, onze volgende bestemming, is het volgens de dame
achter het loket niet noodzakelijk om treinkaartjes te reserveren. Hassan
zelf is niet zo interessant, maar we hebben gelezen dat je vanuit Hassan
een goede verbinding naar de Hoysala-tempels in Halebid en Belur hebt. 's Morgens om 8.30 uur vertrekken we naar het treinstation en we hebben inderdaad de kaartjes binnen enkele minuten in ons bezit (39 rupees - circa f 2,00). De trein staat op platform 3 al op ons te wachten. Omdat de trein pas om 10.15 uur vertrekt, hebben we alle tijd om ons ontbijt te nuttigen (droge kaakjes met cola). We hebben kaartjes voor de goedkoopste 2e klasse gekocht en zitten dus op harde banken. Boven ons hoofd hangen grote bagagerekken, waarop we de rugzakken leggen. De reis zal ongeveer 4,5 uur duren en de trein legt een afstand af van 121 kilometer. Niet bepaald een expresstrein dus. |
In de trein krijgen
we gezelschap van een Indiase man. Leo raakt in gesprek met de Indiër
en vraagt hem zijn hemd van het lijf. De man blijkt een goede opleiding
op een privé-school te hebben genoten en heeft een baan als architect
bij een constructiebedrijf. Ze bouwen met name ziekenhuizen voor een Christelijke
organisatie. Hij woont in Mysore en is op weg naar zijn geboorteplaats om
- in verband met het Diwali-festival - zijn ouders te bezoeken. Hij zegt
dat hij niet uitgehuwelijkt is. Maar als Leo er wat dieper op in gaat, blijken
de families elkaar goed te kennen en heeft hij zijn vrouw voor het huwelijk
maar één keer gesproken. Ze hebben (bewust) voor één
kind gekozen en ze hebben nu een dochtertje van 4 jaar. Hij vertelt dat
het tegenwoordig niet meer uit maakt of je een dochter of een zoon krijgt.
In het verleden wilden de mensen liever een zoon. Bij het huwelijk van een
dochter moesten de ouders namelijk een aanzienlijke bruidschat betalen.
De man vertelt dat deze traditie aan het verdwijnen is. Hij vertelt ook
dat het nog steeds niet mogelijk is om te scheiden aangezien dit een grote
schande is voor beide families. Bij het afscheid nemen geeft hij ons zijn
visitekaartje. Als we hem nodig hebben, kunnen we hem altijd bellen.
|
2e klasse met harde banken |
n Hassan laten we ons naar Hotel D.R. Karigowda brengen, waar we een
grote luxe kamer (met TV) hebben voor 250 rupees inclusief tax (f 12,50)
per nacht. Zoals gewoonlijk gaan we direct op pad om het plaatsje te verkennen.
Het centrum van Hassan bestaat behalve uit een groot busstation uit veel
stoffige straatjes met kleine winkeltjes. Veel winkels zijn echter gesloten
in verband met het Diwali-festival. We vinden een plaats waar we kunnen
internetten, maar de computer blijkt het niet te doen. Westerse restaurants
of andere redelijk ogende restaurants kunnen we niet vinden en op advies
van de Lonely Planet besluiten we dus maar in één van de
betere hotels te eten. |
|
De volgende ochtend lopen
we naar het drukke busstation. Verbazingwekkend hoeveel bussen hier elke
minuut vertrekken. Als we de locale bus naar Halebid instappen kunnen we
nog net de laatste zitplaatsen bemachtigen. Omdat de Indiërs met gemak
van twee zitplaatsen vijf zitplaatsen kunnen maken, blijven wij redelijk
breed zitten omdat de temperatuur zelfs zonder mensen op schoot al aardig
begint op te lopen. De bus wordt helemaal volgeladen en en onderweg blijken
er nog meer mensen bij te kunnen. De conducteur wurmt zich door de mensenmassa
en verkoopt ons twee kaartjes van 7 rupees per stuk (f 0,35). Over de 34
kilometer naar Halebid doen we ongeveer één uur. De rit is
een hele belevenis. De chauffeur scheurt over de smalle weggetjes en kan
vaak nog maar net een aanrijding voorkomen door regelmatig bruut uit te
wijken of hard te remmen. Een ritje in een attractie in Sixs Flags of Disneyland
duurt maar enkele minuten, maar hier lijkt er geen eind aan te komen. |
De Hoysalas heersten
van ongeveer 1100 tot 1300 in India. Zij bouwden tussen 1073 en 1327 meer
dan honderd tempels met overdadig steenhouwerswerk. Geen van de andere type
Indiase tempels zijn zo uitbundig bewerkt en van sculpturen voorzien. Aan een groot meer in Halebid ligt de mooiste Hoysala Temple, de Hoysaleswara Temple. Als we van het busstation richting de ingang van de tempel lopen, krijgen de talrijke verkopers ons al snel in de gaten: "postcards, very cheap, elephant, look, look, buy, buy, sandelwood, postcards". Er wordt geen entreegeld geheven, maar het bewaken van onze schoenen (verplicht uittrekken) kost 1 rupee per paar |
De Hoysaleswara Temple in Halebid |
|
Honderden afbeeldingen van hindoegoden sieren de tempel |
De tempel is gebouwd op een hoog terras in de vorm van een geometrisch figuur. De hele tempel is versierd met reliëfs van olifanten, leeuwen, paarden, zwanen, krokodillen, musici en dansers, waarboven goden en godinnen uit de hindoe-mythologie zijn uitgehouwen. Men gebruikte voor deze beelden een zachte steensoort die zich makkelijk liet bewerken maar later harder werd. De bouw van de tempel begon in 1125 en duurde 86 jaar, maar zelfs na 86 jaar was de tempel nog niet af. Overal zien we nog lege nisjes die nog gevuld hadden moeten worden met beelden.
|
Vanuit Halebid nemen we een locale bus naar Belur (11 rupees per persoon - f 0,55), een rit van circa 25 minuten. In Belur bevindt zich eveneens een mooie Hoysala Temple, de Chennakeshava Temple. In 1117 werd met de bouw begonnen en 100 jaar later was de tempel af. Als we wederom blootsvoets onder de mooie gopuram (toegangspoort) doorlopen staan we op een groot plein. Aan de rechterzijde is een groot waterbassin zichtbaar wat bijna droog staat. We wandelen rond het centrale tempelgebouw en bezoeken ook de bijgebouwen. Ook hier is het gedetailleerde beeldhouwwerk weer overvloedig aanwezig. |
Gopuram van de Chennakeshava Temple |
|
|
Ook in de bus
terug naar Hassan kunnen we zowaar weer een zitplaats bemachtigen. De bus
vertrekt, net als alle andere bussen vandaag, al snel. Moe maar voldaan
bereiken we na ongeveer 1,5 uur ons hotel voor een frisse douche. 's Avonds
gaan we eten in het meest luxe hotel van Hassan, Southern Star. De volgende
dag hebben we een rustdag ingelast en werken we de site bij.
|
Op maandag 19 november is het tijd geworden om weer verder te trekken.
Vanuit Hassan reizen met een expressbus naar Mangalore. Een expressbus
is een net zo oude en gammele bus als de meeste stadsbussen alleen stopt
een expressbus wat minder vaak. Als we om 7.30 uur op het busstation aankomen,
kunnen we nog net twee zitplaatsen bemachtigen helemaal voor in de bus.
We zitten wel op een bank die haaks op de rijrichting staat. De rugzakken
leggen we naast de buschauffeur zodat we er zicht op kunnen houden. Het
record "hoeveel mensen kunnen er in een bus" wordt wederom verbroken.
Er stappen vier mannen in die allemaal een goed plaatsje naast de chauffeur
hadden willen hebben. Laten daar nu net onze rugzakken staan. Met enig
passen en meten kunnen er twee mannen, half zittend en hangend over onze
rugzakken een plaatsje vinden. De reis kan beginnen. |
Het uitgezochte hotel heeft zijn prijzen aanmerkelijk verhoogd en dus
besluiten we op zoek te gaan naar een ander hotel. Na enig zoeken vinden
we het hotel Shaan Plaza. Het is het enige hotel dat op de vastgestelde
prijzen een korting wil geven. Voor 320 rupees (f 16,00) mogen we hier
een nachtje slapen. |