|
We hangen regelmatig rond bij groepen toeristen die uitleg krijgen van een gids (alleen het Japans is wat moeilijk te volgen). Zo komen we onder andere te weten dat de afgebeelde Cambodjanen zijn te herkennen aan de lange oorlellen. De gidsen wijzen op details van de reliëfs en zo worden we geattendeerd op voorstellingen uit het dagelijkse leven. We zien de koning tijdens zijn veldtochten, markt- en jachttaferelen, weddenschappen, varkens in kookpotten, het leven aan de rivier en zelfs een bevalling. | |
Dan gaan we het complex binnen en ineens kijken tientallen stenen gezichten ons aan. We lezen dat van de 54 torens met 4 gezichten er 37 torens bewaard zijn gebleven, maar waar je ook kijkt, de gezichten zijn overal. We beklimmen de torens om de gezichten van dichtbij te kunnen bekijken. Alle gezichten hebben dezelfde vredige uitdrukking: gesloten ogen en een flauwe glimlach, een beeld van een alwetende, oeroude wijsheid. Niemand weet precies van wie de gezichten zijn. Hebben de gezichtstorens het gelaat van boeddha gekregen of heeft de koning zijn eigen gezicht in honderdvoud laten vereeuwigen? |
Monnik in de Bayon-tempel |
Net naast de Bayon-tempel ligt de Baphuon-tempel. Van alle tempels in Angkor is de Baphuon in bouwkundig opzicht het slechtst gebouwd. De meeste tempels hebben als basis een grote berg zand, waar overheen stenen randen en ringen zijn geplaatst waardoor de berg de vorm krijgt van een groot bouwwerk. De binnenkant bestaat echter altijd uit zand, en daarin schuilt het probleem. Door de eeuwen heen is het zand onder de bouwwerken vandaan gespoeld en daardoor zijn veel bouwwerken gaan verzakken of ingestort (bijvoorbeeld na een aardbeving). Dit was ook het lot van de Baphuon-tempel. Al spoedig na de voltooiing stortte de bovenste verdieping van de tempel in en ging de onderste verdieping scheuren vertonen. Het binnendringende vocht voltooide het sloopwerk.
|
||
300.000 puzzelstukjes |
De tempel is verschillende malen gerestaureerd, maar nooit meer geheel opgebouwd. In 1958 begon een Frans team met een nieuwe restauratie. De tempel werd uit elkaar gehaald en de stenen werden zorgvuldig genummerd en geregistreerd. De restauratie moest echter vanwege de machtsovername door de Khmer Rouge in 1974 worden gestaakt. De notities van de restaurateurs werden in beslag genomen en vernietigd. | |
In 1995 startte een Fransman een nieuwe restauratie. Men probeert nu de zandberg te vervangen door een betonnen binnenwerk. Daarna moet de grote puzzel weer in elkaar worden gezet, maar nu zonder hulp van aantekeningen en notities. Er liggen 300.000 genummerde stenen her en der verspreid op de grond. Zij zullen uiteindelijk de oorspronkelijke tempel moeten vormen. Men hoopt in 2005 gereed te zijn met de herstelwerkzaamheden.
|
||
Leo beklimt vervolgens de Phimeankas-tempel. De tempel is niet
zo bijzonder, maar wel hoog. Een stijle trap aan de achterzijde lijdt
naar het bovenste terras. Verhaal gaat dat deze tempel helemaal van goud
is geweest. Er is niets meer van over. |
Olifantenterras |
|
In het begin van de middag verlaten we de stad Angkor Thom en brengen we een bezoek aan de Thommanom en de Chau Say Tevoda. Na de tempels van Angkor Thom vinden we deze tempels niet zo bijzonder. De tempels staan tegenover elkaar, beide aan een kant van de weg. Angkor Thom. De Chau Say Thevoda wordt momenteel gerestaureerd door een Frans team. In een houten naast de tempel zien we een fototentoonstelling van de restauratiewerkzaamheden en de vorderingen die men al heeft gemaakt. Diverse landen storten grote hoeveelheden geld en dragen ook met mankracht bij aan de restauratie van de vele Angkor tempels. |
|
We vervolgen onze weg achterop de brommertjes naar de Ta Keo. In vergelijking met de andere tempels die we tot nu toe hebben gezien, is de Ta Keo heel eenvoudig. De tempel is niet versierd en heeft geen reliëfs of beelden. Deze tempel werd ook nooit voltooid. Waarom niet? Dat is niet bekend. Men denkt dat de bouwers op de vlucht sloegen toen de bliksem insloeg. Het zou ook kunnen zijn dat de bouwers problemen kregen met het bouwmateriaal. De tempel is namelijk gebouwd van grote blokken zeer harde zandsteen, die moeilijk te bewerken waren. |
Achterop de brommer |
|
|
En dan gaan we eindelijk
naar de tempel die we al zo vaak op foto's hebben gezien en volgens ons
de meest spectaculaire is, de Ta Prohm, ook wel bekend als de "jungle
temple". Deze tempel is niet volledig gerestaureerd en is zoveel
mogelijk in de staat gehouden waarin hij door de Fransen in 1860 werd
aangetroffen. Dit houdt in dat grote delen van de tempel zijn overwoekerd
door de omringende jungle: klimplanten, mossen en lianen hebben de galerijen,
torens en beelden overwoekerd, eeuwenoude bomen zijn met de gebouwen vergroeid
en gigantische boomwortels kronkelen zich als reuzenslangen om de tempel
heen en doen de muren scheuren.
|
De muren van de tempel worden door
de wortels uit elkaar gedrukt, maar ze houden de rotsblokken ook tegen
zodat veel van de muren toch nog rechtop staan. Het is echt ongelooflijk
mooi en we lopen lange tijd in de tempel rond. De tempel heeft iets
mysterieus door de grote bomen en wortels, maar ook door de jungle waarin
ze staat. Het is hier vrij donker omdat de zon nauwelijks door het dichte
bladerdak heen kan schijnen. Het is een sprookjesachtig ruïne die
we niet snel zullen vergeten. |
|||
|
Angkor Wat
|
|
|
Angkor Wat werd vanaf 1110 door ontelbare arbeiders, bouwmeesters en
beeldhouwers in minder dan veertig jaar gebouwd in opdracht van koning
Suriyavarman II. De binnenmuren van de tempel zijn versierd met talloze
zeer gedetailleerde reliëfs van bloemen en menselijke figuren. Van
de ongeveer tweeduizend godinnen (devata) en halfgoddelijke danseressen
(apsara) die de tempelmuren versieren is niet één
beeld is precies gelijk. We kijken onze ogen uit. Vol van alle indrukken gaan we terug naar het hotel voor een lekkere douche en wat te eten. Daarna vroeg naar bed. Morgen staat er nog een dag "tempelen" op het programma. |