Wells Gray (dinsdag 4 september) | Print dit verslag |
Na de inmiddels bekende ochtendrituelen direct vanaf de camping links af in de richting van Provincial park Wells Gray. Dit park is in 1939 benoemd als een beschermd gebied en beslaat een gebied van 540.000 hectares. Eén van de grootste Nationale parken van Britisch Columbia. In het park leven vele beren die vooral in het voorjaar en in de zomer langs de kanten van de weg zijn te zien. De beren zijn dan mede op zoek naar eten (zoals doodgereden dieren). In de ochtend wordt het snel zonnig en circa 20 graden. Het eerste gedeelte van de weg door de corridor van het park leidt langs diverse boerderijen, guesthouses en een groot golfterrein. De omgeving gaat over een in bos. Als we uitstappen voor de eerste waterval zien we dat de weg hoog op de berg langs een diep dal loopt. Deze bergen zijn ontstaan door vulkanische activiteit vele duizenden jaren geleden. Gedurende dag rijden we door het mooie natuurpark en stoppen we regelmatig (tussen haakjes staan de afstanden vermeld vanaf het Visitor Center). 1. Spahats Fall (10.3 km) ligt half in een canyon. Vanaf de parkeerplaats is het 10 minuten wandelen naar een wijds uitzichtpunt op een breed dal en een hoge waterval. Aan de overzijde zijn hele grote delen dennenbos aangetast door kevers. Deze kleine kevers kruipen onder de boomschors en liggen hier vele duizenden eitjes waardoor de watertoevoer naar de top wordt geblokkeerd. De dennenboom wordt helemaal bruin, verdort en zal uiteindelijk sterven. In heel Canada zijn zo al grote gebieden aangetast en men heeft nog geen oplossing voor dit probleem. 2. Park Entrance van het Park (35.8 km) met diverse informatieborden. Aangezien het geen National Park is hoeft er geen entree betaald te worden. 3. Na 36,2 km is er een afslag naar de Greenmountains. Deze onverharde steile en smalle weg leidt naar een houten uitkijktoren met een panoramisch uitzicht op het park. Midden in het dal staat een vreemde bult in het landschap. Dit blijkt een vulkaan te zijn die in de ijstijd, onder een gletsjer, is ontstaan. Helaas begint het net bewolkt te worden met als resultaat een blauwe gloed over het dal 4. De Helmcken Falls (42.5 km) zijn ook weer te bezichtigen vanaf een uitkijkpunt. Op de parkeerplaats groeien diverse soorten paddenstoelen. Na deze watervallen loopt de weg over een smalle houten brug verder het park in.
|
|
![]() |
|
5. Bailey's Chute (57 km) is een mooie stroomversnelling in de rivier waar in augustus/september de zalmentrek zichtbaar is. We gaan vlak aan het water zitten en proberen de zalmen te fotograferen. De kleine zalmen proberen aan de zijkant tegen de stroom in te zwemmen. In het midden van de stroomversnelling springen regelmatig hele grote zalmen boven het water uit. Op deze manier proberen ze deze hindernis te nemen. Bijna alle zalmen zien we door de sterke stroming terug gedreven worden. Na een korte pauze proberen de zalmen het opnieuw. En dan te bedenken dat ze ruim 1100 kilometer hebben gezwommen om dit punt te bereiken. De laatste kilometers naar het Clearwater Lake (68,5 km) is de weg niet geasfalteerd. Een blik op de benzinemeter en de kilometerteller zien we dat we sinds de laatste tankbeurt al 460 km hebben gereden. Aangezien de camper 1 op 4 rijdt en de tank maximaal 125 liter bevat leert een snelle rekensom dat we ongeveer 500 km op een tank kunnen rijden. Het is nog ruim 60 kilometer terug naar de bewoonde wereld. Dat wordt dus krap aan. Het meer gaan we dus niet halen. We besluiten om te keren. Met samengeknepen billen rijden we rustig aan terug. Holletje af in zijn neutraal, voorzichtig gas geven en in één ruk naar de benzine pomp. Overigens is dit niet de eerste keer dat we bijna zonder benzine komen te staan. Ook in Nieuw Zeeland en Australië is het ons al overkomen. De terugweg lijkt wel korter dan de heenweg. Bij de benzinepomp staat de benzinemeter wel erg laag maar het reservelampje brand nog niet (of zit er niet op). Als de tank is gevuld gaan we nog even boodschappen doen bij een grote supermarkt waar ze onder andere heerlijk vers brood verkopen. Op dezelfde Koa-camping als vannacht genieten we nog even van het mooie weer en luisteren via het internet naar Radio 538. Reisdag: op weg naar de kust (woensdag 5 september) Vandaag een lange reisdag op weg naar de kust door verschillende omgevingen. Het eerste gedeelte van de weg loopt nog door een gebied met vele dennenbomen. Ook hier zijn grote delen bos aangetast door de kevers en zijn er zelf hele stukken omgekapt. Bij Little Ford rijden we wegnummer 24 op. Een smalle, mooie weg door een bergachtig gebied en langs diverse meren. Na circa 100 km volgen we de 97 South (een snelweg) op. Passeren zowaar een paar redelijke dorpen zoals Clinton. Voor Cach Creek de 99 op in de richting naar Whistler. Dit gedeelte van de reis gaat dwars door uitgestrekte graslanden (steppes) met enkele grote ranches. De 99 leidt ons weer door een berggebied met enkele behoorlijke klims en afdalingen. We passeren enkel hele smalle houten bruggetjes waar maar één auto tegelijk over heen kan. Vandaag een lange rit - bijna zonder stops - op een enkele plas- en lunchpauze na. In de omgeving van Whistler begint één grote bouwput aangezien de Olympische winterspelen van 2010 hier worden gehouden. Het plan was om het centrum te bezoeken. Na een kort rondje door deze toeristische wintersportplaats besluiten we door te rijden. Vanaf Whistler tot aan Vancouver wordt de tweebaans weg uitgebreid tot een vierbaans weg. Overal zijn er weg opbrekingen, worden bomen gekapt, bergen opgeblazen en nieuwe bruggen gebouwd. Rijden nog 60 kilometers door tot
aan Squamish, een typisch Amerikaans/Canadees gat waar we weinig
van zien. We rijden de vele bekende fastfood restaurant voorbij en gaan
op zoek naar de camping. Deze camping is de duurste tot nog toe (35$)
maar onduidelijk is waarom. Het nieuwe sanitair is mooi, maar voor de
rest is het een gewone camping waar vooral (weg)werker wonen in gigantische
campers en caravans. De mannen in de trailer naast ons wonen en werken
hier doordeweeks en reizen in het weekend naar hun woonplaats op Vancouver
Island. Hier willen wij morgenochtend ook naar toe varen. |
![]() |
|
|
Naar Tofino - Vancouver Island (donderdag 6 september) Vroeg vertrek uit Squamisch, op weg naar Horseshoe bay. Hier vandaan vertrekken diverse ferries naar verschillende plaatsen aan zowel de westkust als op Vancouver Island. Onderweg is de weg (genaamd Sea to Sky) één grote bouwput. We hebben regelmatig uitzicht op het water. Na al die bergen is het water een mooie afwisseling. Rond 9:30 uur komen we aan bij de kassa's van de ferry. We hebben besloten om niet vooraf te reserveren via internet(kosten 15-17$) en de gok te wagen. Het is namelijk off-season en een doordeweekse dag. Er gaan wel minder vaarten dan in het hoogseizoen, maar met afvaarten om 8:30 uur, 10:40 uur en 12:50 uur verwachten we wel aan de overzijde te komen. Na aankoop van de tickets (97$ voor een 22 foot lange camper met twee personen) worden we verwezen naar een genummerde rij. Vele rijen dik komen de auto's en hoge en lange auto's te staan. Na een uurtje wachten komen de rijen in beweging. Vlak voor de oprijklep van de ferry moeten we stoppen. Zo te zien zit de ferry al bijna vol. We hopen echt dat we nog mee kunnen want de volgende afvaart is pas over twee uur! Uiteindelijk mogen wij als één na laatste camper de boot op. Achter ons wordt direct de klep gesloten en de boot begint al te varen. Snel de camper afsluiten en de trappen op, richting het dek. Ondanks het lekkere weer is het behoorlijk fris op het dek. Als de boot vaart, waait het behoorlijk hard. Op één van de dekken wordt door een Marine Bioloog een heel verhaal gehouden over de zeedieren en hun leefomgeving. De tocht duurt 1 uur en 40 minuten en vliegt voorbij. Al snel klinkt het signaal om terug te gaan naar de voertuigen. De middelste rij (waar wij in staan) mag als eerste de boot af. We rijden direct de highway op richting de westkust naar Tofino. In een grote supermarkt (Food & Save) kopen we levensmiddelen voor de komende dagen. Weg nummer 4 in westelijke richting doorkruist het gehele eiland en loopt langs diverse meren en door dichte wouden. Er groeien grote dikke eeuwen oude bomen. Aangezien de kleine parkeerplaats vol staat, rijden we door en nemen ons voor om op de terugweg hier te stoppen. Er rijden verschillende grote vrachtwagens waar de gekapte, grote, dikke bomen op vervoert worden. Het is vandaag weer een lange, vermoeiende rit. Wanneer begint onze vakantie? |
Onderweg wordt er ook weer aan de weg gewerkt. Het blijft opmerkelijk dat aan beide zijde van de werkzaamheden twee vrouwen met een Stop-bordje het verkeer staan te regelen. Op het laatste gedeelte naar Tofino zijn (volgens de borden) verschillende camping vol . Inmiddels is het al 17:00 uur als we bij de uitgezochte camping aankomen. Gelukkig zijn er nog enkele plaatsjes vrij. We boeken voor twee nachten maar kunnen niet opdezelfde plaats blijven staan. Dit is geen probleem. Overdag gaan ze toch op pad en 's avond parkeren we gewoon op een ander plekje. Dachten we de afgelopen nacht een dure camping gehad te hebben (36$) blijkt deze 55$ per nacht te kosten! De camping ligt wel mooi aan de kust, met een toegang tot een lang zandstrand. We gaan direct een frisse neus halen en maken een strandwandeling. De zilte zeelucht is erg lekker. In de branding zijn enkele jongeren aan het kanoën. Zo te zien is het water erg fris. Terug op de camping verzamelt Leo grote stappels brandhout en gaat met de bijl aan de slag. Binnen enkele minuten brandt er een behoorlijk vuurtje (met bijbehorende rook), net als alle andere kampeerders. Al snel hebben we er genoeg van. Onze kleding stinkt een uur in de wind. Lekker douchen, schone kleding aan nog even internetten. Helaas niet in de camper, maar in het kantoortje hebben ze wel Wifi. Al snel is het buiten pikkedonker met een heldere sterrenhemel. Het belooft een mooi weekend te worden met temperaturen van meer dan 25 graden. Van diverse kanten horen dat we het de komende week gaan treffen. Het is tot nog toe een slechte zomer geweest maar de vooruitzichten zijn erg goed. 's Avonds spitten we de vele folders door. Wat zullen we morgen gaan?
|
|